Des del 10/10/2019 el fòrum de l'Associació passa a ser només de lectura. Això vol dir que no es poden crear temes nous ni respondre als temes ja oberts. Les noves tecnologies han fet que una eina tan útil i preuada hagi caigut en desús. Hem decidit deixar obert el fòrum per a totes aquelles persones que vulguin consultar temes tractats al fòrum i que moltes vegades s'esdevenen en eines molt útils pels aficionats a l'aquariofília. Moltes gràcies a tothom.

Calificación:
  • 0 voto(s) - 0 Media
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fons rocós MOLT FÀCIL
Hola a tots,

Segur que molts ens hem plantejat més d’una vegada de fer-nos un fons rocós artificial.
Els dissenys que es veuen en multitud de webs solen estar fets amb una base de porexpan (suro blanc) o espuma de poliuretà i després recoberts de
1) ciment: amb l’inconvenient que pot fer pujar la duresa de l’aigua i això per a un aquari d’aigües toves i àcides malament!
2) resines epòxid: son absolutament inerts un cop seques.

Quan un es posa a llegir la feinada que suposa treballar amb aquestes resines, la veritat és que se li treuen les ganes: per començar sempre hi ha el dubte de saber quines resines exactament son aptes, després que són força cares, i per acabar, son un autèntic conyàs de treballar: que si barrejar correctament els dos components, temps de secat molt curts, empastifada important... BUF!

I no seria molt millor una cosa així?
1) una pega fàcil d’identificar i que es pugui trobar a qualsevol lloc. Òbviament que es pugui utilitzar en aquaris
2) que sigui barata
3) que es pugui treballar còmodament, amb temps de secat lents per poder moldejar-ho a gust.
4) que se li pugui donar color i textures naturals sense haver d’utilitzar colorants (altre cop el dilema... quins són realment innocus?) i sense haver de tenir massa dots artístiques
5) que no sigui pringós i es pugui treballar fins i tot amb les mans nues
6) i que sigui tan senzill como perquè te pugui ajudar un nen de 5 anys

Us imagineu fer això en 1/2 hora (per un fons grandet), embrutant només un pot, un pal i sense embrutar-se les mans sense utilitzar guants??? I que a sobre tots els materials es poguessin tenir a casa o a la ferreteria del barri ?

Doncs senyores i senyors....

AIXÒ EXISTEIX !! Confusedmiley3: :eek:
Però.... realment quedarà bé ?

Doncs no sé, jutgeu vosaltres mateixos aquestes petites mostres

Color terra
(anvers)
[Imagen: IMG_2490.jpg]

(revers)
[Imagen: IMG_3599.jpg]

Color negre-gris pissarra:
(anvers)
[Imagen: IMG_3608.jpg]

(revers)
[Imagen: IMG_3601.jpg]

O por exemple amb torba rossa
[Imagen: IMG_3603.jpg]
I la recepta?

COLA DE PVC I PEDRA POLVORITZADA

pa qué más?

La cola per PVC s’utilitza molt en bricos per aquaris (filtres, reactors, lampisteria, etc..). Tot i que fa una olor molt forta, i aquesta dura molts dies, és degut al dissolvent, o sigui que un cop sec, en principi l’únic que queda es PVC sòlid. Per als més precavuts, no estaria de més un bon remull en un recipient amb un filtre amb carbó activat per eliminar les possibles restes que poguessin quedar sense reaccionar, però vaja... jo he utilitzat tub de PVC enganxat i mai he tingut problemes.

El que és absolutament genial d’aquesta cola és que forma una pasta molt viscosa que al contactar amb l’aire forma bastant ràpid una pel•lícula seca a la seva superfície. Això la fa ideal per treballar, ja que l'interior continua fresc, però per fora ni enganxa ni pringa, o sigui que es pot moldejar perfectament amb les mans sense embrutar-se gens.

I l’únic truc de l’assumpte és preparar una mescla de pedra polvoritzada amb cola de PVC, i amb aquesta pasta fer el fons.

I quin tipus de terra/pedra?... doncs la imaginació al poder!

Per exemple les dues primeres fotos son amb ARLITA matxucada amb unes alicates, els dos en negre són de PISSARRA matxucada a cops de martell, i la última és la versió amb arlita però amb torba enganxada a sobre .

El cost?...doncs ja veieu! Un pot de 250 ml de cola per PVC (no em compreu un tubet, eh!) costa entre 3 i 5€ crec recordar ... i tota la resta: doncs paper d’alumini, film de cuina, un pedrusco (o un totxo, o un tros de test o de gerro de terrissa, una mica de terra, torba....)
... i bé!, un parell de cervesetes
Jo calculo que per un fons mitjanet amb 2 pots n’hi hauria més que de sobres. La quantitat necessària no la tinc molt clara perquè a l’anar fent diferents proves es gasta més del necessari, millor preparar-ho tot de cop. De tota manera no és en absolut un gran consum (penseu que queda una làmina realment molt prima); ni que fossin 4 pots, no seria un cost massa elevat.

Algú dirà: "sí, sí.. però i el motllo cóm es fa? Caldrà currar-se'l abans amb porexpan o poliuretà, no?

I home, per poder-se fer es pot... però no cal! (al menys per superfícies petites).

Sé que comenceu a estar tipus de tan de misteri, oi?
... Aquí va EL MÈTODE:

PAS 1. La "roca"
Per donar el color i la textura, matxucarem qualsevol tipus de pedra, grava, terrissa,.... Ha de quedar suficientment fina per poder mesclar-se bé, però s’aconsegueix un efecte molt més natural si deixem petits fragments menys matxucats. Un mètode fàcil és ficar-ho embolicat en un drap i liar-se a cops de martell (perquè no salti tot volant tapem el material amb el drap i hi piquem a sobre amb el martell)

[Imagen: IMG_2524.jpg]

Amb l'arlita el que em va anar molt bé va ser matxucar una a una les boletes amb unes alicates.

PAS 2. El "motllo"

Agafem un full de paper d’alumini de cuina i l'extenem al terra. Això serà l’autèntica base del motllo ja que és modelable i aguantarà la forma que li donem amb suficient fermesa com per suportar el temps de secat. Sobre el paper d’alumini col•locarem una làmina de film de cuina, que ens servirà per a que la cola no s’enganxi al paper (haig de reconèixer, però, que tampoc he comprovat si la cola s’enganxa a l’alumini... el que sí que és cert és que NO s’enganxa al film ni el desfà en absolut)

[Imagen: IMG_2525.jpg]
PAS 3. La pasterada
En un pot (per exemple el cul d’una ampolla de plàstic, o si n'hem de fer molta quantitat el d’una garrafa d’aigua de 5 l), mesclem una quantitat generosa de cola de PVC amb abundant pedra en pols. Barregem amb un pal per que quedi ben mesclat. Extenem la pasterada sobre la base de manera que cobrim tota la superfície
[Imagen: IMG_2526.jpg]

[Imagen: IMG_2528.jpg]

Per aconseguir una textura més "terrosa", menys brillant i amb cantos menys aguts cobrim per sobre amb més pols de pedra (aquest cop SENSE cola) i pressionem fortament amb les mans. No importa que sobri terra.. la qüestió és que es quedi enganxada a la superfície i la resta ja l’eliminarem després.

[Imagen: IMG_2529.jpg]

(NOTA: fixeu-vos en els exemples inicials que la part del revers, que és la que queda en contacte amb el film, queda amb arestes agudes, més brillants i amb textura més "rocosa")

PAS 4. La pausa
Bé... després de tanta feina (bàsicament matxucant la pedra) doncs ens prenem una cerveseta... bé de gust, no?

En 5-10 minuts, la cola haurà començat a solidificar-se per fora amb una pel•lícula que manté una enorme flexibilitat, o sigui que ara es pot moldejar a gust i no pringa en absolut. I a més a més... tranquils que NO hi ha pressa!... tardarà varies hores en començar a casar-se de veritat, i alguns dies en casar-se completament.... una altra cerveseta? Big Grin

PAS 5. Donant-li forma
Amb el paper d’alumini resulta extremadament senzill donar-li una forma ondulada i amb racons i arestes. Simplement agafem la làmina de paper per sota i anem donant forma a la cosa. El paper d’alumini és suficientment fort per aguantar-la, tot i que si són formes molt corbades o una superfície extensa, millor deixar-ho recolzat sobre boles de paper de diari arrugades, un drap arrugat, etc.. que mantingui millor la forma i que inclús ens ajudi a predissenyar mínimament la forma que li donarem.

[Imagen: IMG_2531.jpg]

PAS 6. Deixar secar
Deixarem secar a l’aire lliure (fa una forta olor a dissolvent) resguardat de la humitat. Aquí una mica de paciència, la cosa és una mica lenta i tarda varis dies en deixar de fer olor.... gairebé una setmaneta.
PAS 6. Deixar secar
Deixarem secar a l’aire lliure (fa una forta olor a dissolvent) resguardat de la humitat. Aquí una mica de paciència, la cosa és una mica lenta i tarda varis dies en deixar de fer olor.... gairebé una setmaneta.

PAS 7. Desmotllar
La cola no s’enganxa gens al film de cuina, o sigui que podem retirar el paper d’alumini i el film de manera molt còmoda. Retirem també la terra que queda a sobre i que no s’ha enganxat i ho esbandim bé amb aigua. Jo gairebé que recomanaria que després es tingui alguns dies en remull en un aquari buit o en una galleda, a poder ser amb un filtre amb carbó activat... fent això podem estar segurs que el resultat ha de ser absolutament innocu.

Agraïments: a aquest espectacular ajudant que tinc que surt a les fotos! Big Grin ... el meu nano de 5 anys... per a que veieu si n’és de complicada la cosa! :p

Doncs aquí està un altre dels meus invents... a veure què us en sembla? Confusedal:
Ei! que m'has borrat un post meuBig Grin

De nou genial, ja m'ha quedat tot clar. Aixó hem passa per contestar avans d'horaBig Grin
Blog AAB Blog GCK

Siempre hay espacio para un nuevo acuario
Album (en construcción)
Hola edu! Confusedmiley2:

M'encanta que t'encanti Confusedmiley4:

Qualsevol dimecres d'aquest ens montem una sessió brico a la AAB !... un ocellet m'ha dit que qui havia algú interessat en un fons d'aquest tipus per a un aquaterrari Big Grin
Ja pots estar segur que aquest fons també l'utilitzaré en algún aquari de cria de la bateria que tinc que montar durant l'estiu. 8 aquaris d'uns 800 litres en totalBig Grin
Blog AAB Blog GCK

Siempre hay espacio para un nuevo acuario
Album (en construcción)
Oño... eres un crack!!

Empiezo a montarme uno para el tanganika en breve.

Un saludo

Aldo
Carpe Diem.

Posibles temas similares...
Tema Autor Respuestas Vistas Último mensaje
  Iluminar una bateria de killis, facil y rapido. dboodb 7 5.851 27-06-2012, 12:02
Último mensaje: ismacarv
  Canviar el color de fons de l'acuari, però per dins! MIJABA 8 6.109 28-03-2012, 20:48
Último mensaje: tofol
  CO2 per electrolisi que embruta molt l'aigua B3rn1 14 9.356 25-10-2008, 01:31
Último mensaje: B3rn1

Salto de foro:

Usuarios navegando en este tema: 1 invitado(s)