Des del 10/10/2019 el fòrum de l'Associació passa a ser només de lectura. Això vol dir que no es poden crear temes nous ni respondre als temes ja oberts. Les noves tecnologies han fet que una eina tan útil i preuada hagi caigut en desús. Hem decidit deixar obert el fòrum per a totes aquelles persones que vulguin consultar temes tractats al fòrum i que moltes vegades s'esdevenen en eines molt útils pels aficionats a l'aquariofília. Moltes gràcies a tothom.

Calificación:
  • 0 voto(s) - 0 Media
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Osmosi o resines
Hola a tots

Per baixar la duresa que m'està pujant degut a l'evaporació, estic estudiant diferents possibilitats:

Dades de partida:

La de l'aixeta te un gh de 10, cosa que ja em va be pel tipus d'especies que vull mantenir.
Normalment, l'aquari està estable a 12, excepte a l'estiu, que m'ha arribat a 18-19.

Està clar que per baixar-la, tota l'aigua que se m'evapora l'hauria d'afegir amb duresa 0.

Tinc tres opcions:

1)Filtre de resines (lecho mixto) sense columna de regeneració de sal: al no regenerar, no tiro sodi a l'aquari i quan es colmaten les resines, doncs les canvio. L'utilitzaria per baixar la duresa de l'aixeta. No elimina clor, ni res mes. No genera aigua de rebuig, per tant, no llenço res d'aigua

2) Osmosi de tan sols dues etapes (carbo actiu i membrana): Eliminaré altres particules, metalls, etc, però te aigua de rebuig d'alta concentració (llençaré un munt d'aigua). Al tenir nomes 2 etapes, reduire la vida de la membrana.

3) Osmosi de 3 o 4 etapes: idem anterior, pero allargo la vida de la membrana.

4) Osmosi 4 et. + resines:lo más. Aigua pura, però més inversió econòmica: pel que vull fer, potser no em cal (però no puc evitar pensar: ja que hi som...!)

Per una banda, penso que amb les resines n'hi ha prou, però es que valen el mateix que un osmosi de 3 etapes. Suposo que després els recanvis seràn molt més baratos.

Basicament em queda el dubte de si a a part de la duresa, valdria la pena eliminar/reduir altres concentracions.

Nota: No tinc cap espècie que necessiti duresa molt baixa, ni ph's extrems, ni res.

Alguna opinió?

Moltes gràcies

Rubèn
No crec que e que diguis de les resines sigui del tot correcte. No deixaras anar sodi mentre estiguin esgotades, pero si el que intercambien son cationes de Ca per cations de Na, si no deixen nanara sodi no et treuen calci. Es a dir que et deixaran anar el sodi que ja porten y quan s'esgotin ja no t'en deixaran anar més però tampoc et treuran elcalci.

AVISO:No tinc massa idea de quimica, m'estic ficant en camisa de once baras pero segur que lel Jume s'ho llegeix i em corregeix si m'equivoco.

Resepecte el tema de la osmosi, un equip de 3 etapas seria suficient, prefiltre de carbó i sediments i la membrana, lo de l'aigua de rebuig si que es un pal, però es així.
[COLOR="Black"][COLOR="Blue"]Salutacions.
[/COLOR]
[/COLOR]
Per començar diria que amb un filtre d'osmosi senzill vas de sobres!

El fet que tinguin més o menys etapes no sé fins a quin punt es realment millor. Les de 5 etapes solen ser per al consum humà i l'ultim filtre es per remineralitzar mínimament. Les membranes d'osmosi tampoc son tant delicades com ens capfiquem a creure Wink (no ho digueu a ningú... jo fa 3 anys vaig comprar una aparell de segona mà -bastant nou-... el faig servir només una vegada al mes o inclus menys, i té els mateixos prefiltres amb els que me la van vendre Confusedmiley9: )

A més, si el fas servir només per a l'aigua evaporada, tampoc será un consum excessiu i per tant l'aigua de rebutg tampoc será excessiva.

Anem pels altres sistemes:

- Les resinses descalcificadores funcionen com bé diu l'amic marc. Bescanvien cations (retenen Ca2+, Mg2+ a costa de deixar anar Na+) i no tenen rebuig. Així doncs l'aigua obtinguda serà només parcialment toba (els carbonats, KH, es mantenen), i igualment fortament mineralitzada (no treiem sals.. simplement en canviem unes per unes altres)... a més elevades concentracions de sodi no son bones per a peixos d'aigues molt desmineralitzades. Així doncs veiem que no es una bona opció per un aquari.
Aquestes resines un cop esgotades es poden regenerar rentant-les amb una solució salina ja que es tornen a carregar de sodi.

- Les resines desmineralitzadores de "lecho mixto" funcionen de manera similar, però amb la diferencia que s'obté aigua pura 100% i també sense rebuig. Es tracta de la combinació de dues resines: una catiónica i una aniònica.
La cationica es igual que la descalcificadora però en comptes d'estar carregada amb sodi ho està amb H+. Així reté TOTS els cations i allivera a canvi H+.
La resina ániònica está carregada amb OH-. El que fa es retenir tots els anions i alliverar a canvi OH-. El resultat es que tots els ions (positius i negatius) queden a les resines, i el H+ alliverat per la cationica es neutralitza amb els OH- de l'aniónica donant simplement aigua: H+ + OH- ---> H2O. O sigui que convertim les sals dissoltes a l'aigua en més aigua :ok:
Aquest sistema que pot semblar fabulós té varies pegues: la principal es que té una capacitat força limitada (i més si l'aigua a tractar té moltes sals). Això implica que cal regenerar-les molt sovint... La regeneració en aquest cas s'ha de fer amb un ácid molt fort (salfumán) per recarregar la catiònica, i amb una base molt forta (sosa càustica)... resulta doncs un pèl farragós... a més es uns sistema que cal compensar amb certa cura per a que no es descontroli el pH.... normalment els aparells comercials duen sondes de pH i de consuctivitat que detecten l'esgotament de les resines i n'ajusten el funcionament de manera autoàtica inclosa la regeneració.
Un conegut de València es va construir un filtre d'aquest tipus i tot i que funciona, crec que no es massa pràctic: em sembla que 6 litres de resina s'esgoten per a tractar només 60 litres

BUF! no sé còm m'aguanteu aquest rotllos Cool
Gracies Jaume m'has tret de la ignoracia ja m'ho havies explicat dimecres i ja no sabia que ere les de lecho mixto
[COLOR="Black"][COLOR="Blue"]Salutacions.
[/COLOR]
[/COLOR]
Jaume

Moltes gràcies. Ets un crack.

Ara em quadren més les coses. El que passa és que per internet et venen cada gat per llebre...

Segons el que dius, les de lecho mixto no son gaire senzilles i n'havia vist de massa barates. Per feina se que son carissimes (s'utilitza per exemple ,en laboratoris de microbiologia, en la que l'aigua ha de ser tant pura que no val en que hi hagin "trossos" de microorganismes sense vida, no n'hi ha prou amb l'osmosi, per molt d'alta qualitat i moltes etapes que posis, només s'eliminen les traces de cadenes d'ADN posant les resines de lecho mixto després de l'osmosi. En canvi, per l'aigua del tractament de diàlisi en malalts d'insuficiència renal es posen dos osmosis de molt alta qualitat en serie, i és suficient)

Jo havia trobat un lecho mixto assequible a internet i m'havia fet ilusions. Segur que és un filtre de resina descalcificadora convencional sense columna de regeneració, i evidentment, com dius, segur que em fot sodi a l'aquari.

Em quedaré amb una osmosi de dos o tres etapes, ja que crec que el prefiltre pot ajudar a no saturar la membrana.

Salutacions a tots

Rubèn
mirat una osmosis de 3 etapes, en algun llocs per internet etan molt be de preu, no fa molt un dels nostres socis a comprat una per 40 eurillos
Hola

Jo he trobat aquesta, que està a ebay o també a la web del venedor:

http://www.aguabona.com/index.jsp?articu...n=producto

Pel preu, val la pena arriscar-se. Segur que alguna cosa fa.

Rubèn
Per cert Jaume:

Aquesta és la que comentava de lecho mixto, i ara llegint be, si que coincideix amb la teva descripció, amb resina aniònica i catiònica.

http://www.aguabona.com/index.jsp?articu...n=producto

Potser no era tant gat per llebre, l'unic que ha de ser un model molt més senzill que els que coneixia, sense regeneració ni cap tipus de regulador.

El que és cert és que la recomana per a la sortida de l'osmosi, ja que, com tu dius, si no el rendiment ha de ser molt i molt baix.

Que en penses?

Salutacions

Rubèn
L'única aplicació en que sería més o menys raonable es per a aquaris marins força avançats. Sembla que hi ha aigües amb alts continguts de silicats que són especialment dolents per a certs tipus de coralls. L'aigua d'osmosi no els elimina (tampoc no sé si les resines les retindrien, però).

Utilizar això per després d'un filtre d'osmosi es una tonteria grandísima... i si el vols per un aquari corrent (almenys si es d'aigua dolça) es absurd del tot.
Convençut!!

Demà encarrego l'osmosi de tres etapes.

Gràcies Jaume.

Rubèn

Posibles temas similares...
Tema Autor Respuestas Vistas Último mensaje
  Aparell d'osmosi: recanvis tofol 2 1.963 09-09-2011, 00:42
Último mensaje: Jaume71
  Algú necessita aigua d'òsmosi? Petxinot 7 3.716 04-05-2011, 19:30
Último mensaje: SCRAT
  Que tal aquest equip d'osmosi del Bauhaus. MIJABA 11 7.036 15-10-2010, 17:17
Último mensaje: MIJABA
  Vàlvula osmosi. kongobulunga 2 2.086 03-09-2009, 10:51
Último mensaje: Jaume71

Salto de foro:

Usuarios navegando en este tema: 1 invitado(s)