Des del 10/10/2019 el fòrum de l'Associació passa a ser només de lectura. Això vol dir que no es poden crear temes nous ni respondre als temes ja oberts. Les noves tecnologies han fet que una eina tan útil i preuada hagi caigut en desús. Hem decidit deixar obert el fòrum per a totes aquelles persones que vulguin consultar temes tractats al fòrum i que moltes vegades s'esdevenen en eines molt útils pels aficionats a l'aquariofília. Moltes gràcies a tothom.

Calificación:
  • 0 voto(s) - 0 Media
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
un que comença
Hola; tot just començo en tot això i com més m'informo més complicat em sembla tot plegat; tot i que crec que no ho ha de ser tant.

Bé, m'explico. Em van regalar un aquari de 60l amb un filtre, que sembla que no és massa bo, i el calentador. No hi ha plantes i al terra hi ha pedretes. Hi ha 10 peixos: 4 zebritas, 2 platy coral, i dues parelles més que no sé què són... en fi...

La qüestió és que de moment tot segueix com el primer dia (en fa 12 que el tinc); no s'ha mort cap peix. Per alimentar-los els dóno "Nutron Hi-Fi" de Prodac, un cop al dia (al matí quan engego el llum), i no massa quantitat tal com em van dir. Però jo tinc dubtes perquè sembla que tenen molta gana i he llegit que se'ls ha de donar menjar dos cops al dia. Què és doncs el millor? i és recomanable adquirir un aparell que els alimenti automàticament?

La segona qüestió que em trobo després de llegir per qui per allà és que pel que sembla s'ha de controlar molt l'aigua. Això és així amb plantes i sense plantes? què cal controlar realment? he de comprar algun pack d'aquests per controlar ph, carboni, amoniac i jo que sé què més?

De moment ho deixo aqui... gràcies.

astu
Hola i benbingut al foro de l'AAB.

Com tú t'imagines, l'aquariofilia no és complicada, però t'hi has d'estar a sobre si vols que tot tiri bé. Amb això vull dir canvis d'aigua setmanals o cada 15 dies, abonar, etc.

No ho he acabat d'entendre, fa 12 dies que tens l'aquari i ja tens peixos? Ho vas comprar tot a la vegada?.

I ho sento però he de fer un altre pregunta. Big Grin

Tens plantes naturals? Quin tipus d'aigua? (aixeta o osmosis, ja m'entens, si acaves de començar no et preguntaré si saps el pH i la duresa..).
En primer lloc benvigut al nostre forum! Wink

Que no se't morin els peixos és una bona senyal, tot i que de fet és el que HA de passar en un aquari! la idea de que "és normal que es vagin morint els peixosi es reposen i ja està" ha estat nefasta per a la nostra afició Sad

Pel menjar NO T'OBSESSIONIS! pensa que un aquari és un sistema TANCAT i que per tant tot el que hi entra i no surt, s'ACUMULA. El menjar acaba generant detritus, i pensa que en un aquari es queden a l'aigua. Com dic, tot el que entra ha de sortir, i per tant, quant més menjar hi fiquis, més canvis d'aigua hauràs de fer per a retirar l'excés de merdeta Confusedmiley2:

Jo amb el tema menjar sóc força radical i et diria gairebé que un cop al dia ja és massa. De veritat que no cal que pateixis perquè si d'alguna cosa NO se't morirà un peix serà de gana... és més, la sobrealimentació és una de les causes més habituals de la majoria de problemes i catàstrofes en un aquari.
Bé, gràcies per respondre. M'explico una mica més com va anar la cosa. L'aquari va ser un regal; és a dir, que la meva xicota va anar a la botiga i li van recomanar aquest. Mentre jo dormia a primera hora va venir el de la botiga a portar l'aquari, el va muntar, va posar l'aigua (destilada i de garrafa normal) i una mica escalfada previament, hi va posar un líquid (SafeStart de Tetra) i hi va posar els peixos. El mateix dia hi vaig col·locar unes pedretes al fons i algunes petxines ben netejat previament tot.

El de la botiga em va recomanar canviar l'aigua cada 5 mesos, el que pel que he pogut veure és excessiu. La conclusió que trec de moment és que un cop al mes o mes i mig li podria treure un terç o un quart de l'aigua i substituïr-la per aigua nova (barreja de destilada (1/3) i normal (2/3)). Creieu que és una bona opció? o ho hauria de fer més sovint o més tard?

De plantes no n'hi ha. Almenys de moment miraré d'anar-me familiaritzant amb el que tinc i d'aquí un temps ja em plantejaré de posar-hi terra, plantes, filtre nou...

Pel tema menjar doncs veig que ho faig bé; un cop al dia i llestos. Ok.

I per l'aigua, hauria de comprovar ph i aquestes coses? tot i no tenir plantes naturals de moment? i si és així, amb quina freqüència?

Gràcies de nou.
Hola Astu,

Primer de tot, Benvingut.

A tu, cada quant t'agrada que et canviin els llençols? cada 5 mesos, cada 2 mesoso cada 15 dies?
doncs el mateix amb l'aigua dels teus peixos.... com més canvis, millor i si l'acuari no es molt gran, com es el cas, encara més.

Com deia en Jaume, l'acuari es un entorn tancat, es a dir que tot el que entra s'hi queda. Informa't del cicle del Nitrogen i entendràs moltes coses, entre elles, l'interès que te posar plantes naturals a un acuari, encara que no es obligatori.

Personalment crec els acuaris son molt facils de mantenir si trobes l'equilibri, però aixó es una ciència inexacta. I la clau de tot està en la paciència que posis al principi.

El fet que portis 10 dies amb l'acuari i tot vagi be, es un començament, perono vol dir que la feina ja estigui feta.

Per cert, un consell compra un temporitzador per la llum, valen menys de 5 euros els senzills(a ferreteria, no a botiga d'animals) i programa'l. Els esforços s'han de deicar al que es necesari i si aixó es pot fer sol, millor. perque d'aqui 2/3/4 mesos, estaras fins als d'allonses d'encendre i apagar.

Per acabar et dire LLEGEIX MOLT, EMPAPA'T D'INFORMACIÓ(internet n'es ple) I SI TENS DUBTES PREGUNTA, SENSE VERGONYA.

Salutacions

LLuís

P.D.: em faig gran, rellegint semblo el abuelo cebolleta!!!!!
Hola Astu

Tu no tens una xicota, tu tens una joia! Com ames l`hi agradi fer canvis d`aigua...

Quina llum porta l`aquari?

Probablement ja vos ho van explicar... pero per si de cas... el filtre no s`hauria de netejar amb aigua freda de l`aixeta Smile Quin tipus de filtre es?

Paseu-vos un dimecres per l`AAB que alguna poda caura ;P

Sort
L'aquari és un (Hailea F60)
http://www.hailea.com/e-hailea/product1/F60.htm
i porta el llum incorporat, que són dos fluorescents un de llum blanca i un de blava; no et sé dir quina potència donen...

El filtre és un (Hailea HL-BT 400)
http://www.hailea.com/e-hailea/product1/HL-BT400.htm
i pel que m'han comentat en dos o tres llocs diferents sembla que és bastant senzill i fins poc recomanable. En tot cas de moment és el què hi ha.

El Calentador-termostat és un (ECO-Therm).

Bé, vaig aclarint coses: menjar un cop al dia; canvi d'aigua un cop al mes i a poder ser abans millor; comprar un temporitzador pel llum; també he descobert quins peixos tinc (4 Zebritas, 2 Platy Coral Red, 2 Gourami Perla o Tricho Leeri i 2 Portaespada) d'aquests últims no n'estic segur del tot... crec que són dues femelles. Pel que he vist són peixets bastant comuns i no gaire espectaculars, però jo estic encantat Wink

Per resoldre:
cada quan s'ha de netejar el filtre i com? suposo que cada un és diferent... llegir instruccions...
Què em fa falta per poder controlar l'aigua? i és necessari realment controlar ph...?
Hola Astu,

Neteja del filtre...doncs depen...
suposo que has mirat dins i hauras vist un parell o tres esponges...
jo el que faig es netejar una esponja(be, en el meu cas son cistelletes, pero es el mateix) cada 2 canvis d'aigua, pero sense patir-hi massa....
IMPORTANT, com et deia ANB, no netejar-les sota l'aixeta, fes-ho amb l'aigua que treguis de l'acuari.

Per controlar l'aigua... el mínim es test de PH, KH i GH, pero l'opció més economica es portar mostres d'aigua a la botiga i que ho mirin ells.
Ara al principi et podria ser util un test de NO2 i NO3 pero si ja fa 15 dies que fas correr l'acuari, potser no te sentit ja...

Salutacions

Lluís
Algunes nocions bàsiques importants:

El Cicle del Nitrogen (o còm funciona un filtre)

La matèria orgànica en descomposició i el mateix metabolisme dels peixos genera, entre d'altres, AMONÍAC (NH3). L'amoníac és un compost altament tòxic per als peixos i és per això que s'ha de mantenir a nivells indetectables. La manera d'eliminar l'amoníac és mitjançant unes bactèries que el converteixen a NITRITS (NO2-). Els nitrits també són compostos altament tòxics per als peixos i per tant també s'han de mantenir a nivells indetectables. Una altra família de bactèries s'encarrega de transformar-los en NITRATS (NO3-). Els nitrats són molt més tolerats pels peixos i fins a cert nivell (menys de 30-50 ppm NO3-) són inoquos.

Menjar/matèria orgànica --> NH3 --> NO2- --> NO3-

Com veus, els nitrats s'aniran acumulant amb el temps, i és per això que els canvis d'aigua són absolutament indispensables per a reduir-ne la concentració. Un bon procediment per a determinar la freqüència dels canvis d'aigua és controlant el nivell de NO3-, i fer canvis, per exemple, per a mantenir els NO3 per sota de 30 ppm.

Bactèries?
Les bactèries que controlen el cicle del nitrògen es troben per tot arreu, així que la colònia bacteriana que controli el teu filtrat es generarà podriem dir que de forma "espontània". És el que anomenem "MADURAR l'aquari (o el filtre, propiament). un filtre d'aquari, no només serveix per a retenir les partícules visibles de l'aigua (filtrat mecànic) i deixar l'aigua cristal·lina, sinó sobretot per a fer un filtrat biològic, és a dir el cicle del nitrògen que hem comentat abans pel qual convertim l'amoníac en nitrats. Les bactèries colonitzen el material porós del filtre i com que hi circula permanentment l'aigua, es van eliminant els compostos nitrogenats tòxics (NH3, NO2-). És per això que un aquari nou mai s'hauria de començar amb peixos d'entrada! el que s'ha de fer es muntar-lo tot i deixar-lo funcionar amb el filtre en marxa durant una o dues setmanes. Durant aquest temps, podem afegir-hi una petita quantitat de menjar el primer dia per a que hi hagi certa càrrega biològica i les bactèries tinguin alguna cosa per anar "rosegant" i es bagi afiançant una colònia bacteriana que després sigui capaç de neutralitzar els compostos nitrogenats que es generin quan tinguem l'aquari amb peixos. De la mateixa manera, no es recomanable incrementar de forma sobtada la quantitat de peixos de l'aquari, ja que cal cert temps per a que la colònia bacteriana present s'adapti a l'increment de càrrega biològica. En qualsevol cas, durant els primers dies de posar més peixos, és recomanable reduir al mínim la quantitt de menjar i abançar en el possible els canvis d'aigua.

Pel que fa al filtre, ha de complir:
- estar permanentment en marxa circulant aigua
- tenir suficient potència per moure un volum d'aigua considerable (es sol recomanar un cabal d'almenys unes 5 vegades el volum de l'aquari per hora -ara t'ho dic de memòria, haurem de confirmar aquesta dada-)
- tenir suficient força per asegurar una bona circulació de l'aigua per tot l'aquari: així evitem que hi hagi zones "mortes" on s'acumulin residus i sobretot serveix per oxigenar l'aigua (l'oxigenació de l'aigua és indispensable, però es pot aconseguir perfectament si l'aigua de l'aquari passa per la superfíci on contacta amb l'aire. Tenir un airejador amb bombolletes és del tot inecessari).
- Tenir un bon manteniment per a asegurar que no s'obtura i manté el seu cabal normal. L'acumulació de detritus redueix dramàticament el flux d'aigua i fa que el filtrat perdi eficiencia.

Per a netejar el filtre, cal treure el material filtrant i esbandir-lo bé amb aigua. Cal recordar que el que el fa funcionar és la colònia bacteriana, per tant hem d'evitar de rentar-lo amb aigua de l'aixeta que és clorada. El que s'ha de fer es esbandir-lo bé en un recipient apart amb aigua del propi aquari, per això es sol aprofitar els canvis d'aigua per a fer-ho (tenint en compte que abans no el tinguem massa obturat)

BUF! quin rotllo m'ha sortit... ostis Lluisman, a veure si és que ens estem fent molt grans ja... Big Grin Big Grin Big Grin
Hola

Jo posaria el filtre de manera que la flauta quedes 1 cm per sobre del nivell de l`aigua amb els forats apuntant abaix.
Aixi quan en lloc de veure chorros sortint i fent bombolles veguis que l`aigua goteja pels forats... es que toca netejarlo XD

No crec que aguant gaire mes de 15 dies net ... pero potser si es nou i hi han pocs peixos i plantes... si que aguantara un mes al principi...

Sort Smile

Posibles temas similares...
Tema Autor Respuestas Vistas Último mensaje
  Comença el muntatge Osc@r 20 9.954 28-01-2007, 23:01
Último mensaje: albertus

Salto de foro:

Usuarios navegando en este tema: 1 invitado(s)