Hola Tronera!
Que sapigues que molts dels aquaris de mp (eheim), sobretot els mes grossos i cars, van equipats amb aquest sistema de tubs foradant el terra de la urna. Els ultims models (INCPIRIA) en son un bon exemple, i els pots trobar exposats a varies botigues (p.e. a Aquaspai en tenien un, per si vols passar a mirar- te'l.
A mi em sembla que el fet de que el forat estigui al fons, sempre sera un risc mes gros que si esta al lateral/fons de l'aquari, ja que amb el temps la junta es podria fer malbe, i es clar, no es el mateix trobar 50 l d'aigua al terra, que 300

. De totes formes, lo de l'aspiracio de la capa d'oli en superficie que comenta en Toni no ho veig clar. L'aigua hauria d'anar a un sump obert, i no directament al filtre exterior com tinc entes que ho vols fer, ja que si li entra aire es descebara.
En quant a una o dues entrades, per descomptat faria dues si tens dos filtres, ja que tot i ser mes farragos, hi ha molt menys risc de que s'embossi. Ah, i crec que el tema d'estetica no es massa problematic; tot i que sempre et condicionara tenir alla les carxofes, amb una mica de cura les pots disimular amb troncs o roques (jo no ho faria amb plantes).
Salutacions,
guivet