Des del 10/10/2019 el fòrum de l'Associació passa a ser només de lectura. Això vol dir que no es poden crear temes nous ni respondre als temes ja oberts. Les noves tecnologies han fet que una eina tan útil i preuada hagi caigut en desús. Hem decidit deixar obert el fòrum per a totes aquelles persones que vulguin consultar temes tractats al fòrum i que moltes vegades s'esdevenen en eines molt útils pels aficionats a l'aquariofília. Moltes gràcies a tothom.

Calificación:
  • 0 voto(s) - 0 Media
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Química del aigua (conductivitat electrica i duresa)
Bona nit companys.

Una pregunta a mode d´exercici. Avia´m quina resposta en treiem entre tots.

Mitjantçant un conductímetre, determinem que l´aigua de la aixeta de casa meva dona una mesura de 994 microSiemens/cm.

Mitjantçant equivalències, factors de conversió, fórmules... podríem saber quina es la duresa en graus alemanys?

Perque de tot això? Tinc un conductímetre i voldria saber si puc arribar a saber la duresa de l´aigua en graus alemanys per així poder prescindir d´una vegada per totes dels reactius químics (test de gotes).

Llegint i buscant informació he trobat les següents equivalències:

1 ppm = 1mg/l
1 microSiemens/cm = 0,640 ppm (TDS)
ºdH = Grau alemany = 17,9 mg CaCO3/l. d´Aigua

Si tot això es correcte i es poden barrejar aquestes equivalències, aplicant factors de conversió, m´ha donat el següent resultat: 994 microSiemens/cm = 35,53 ºdH

Una vegada he arribat a aquest resultat, he volgut comprobar-ho amb el reactiu de JBL de duresa de l´aigua. EL resultat d´aquest ha estat de 13 ºdH (graus alemanys).

Que he fet malament?

El meu plantejament és errat? No es pot obtindre la duresa de CaCO3 del aigua de la aixeta utilitzant factors de conversió i partint de la lectura del conductímetre?

Que penseu de tot plegat companys?

Desde aquí invoco a la comunitat química perque ens diguin quelcom?

Agraïria les vostres opinions.

Salutacions

Jordi
En aprenentatge. 350L plantat en projecte.
Nota: L´aigua analitzada pertany a la ciutat de Barcelona, zona Plaça Espanya.
Hola Jordi,

Jo no sóc químic... Però segurament et puc ajudar en el teu raonament...

Com bé dius, els graus alemnys medeixen les dureses i els carbonats de l'aigua.

A tu et surt que serien (matemàticament) 35 º dH, si tinguéssim en compte que absolutament tot el que hi ha a l'aigua fos calci.

M'explico:

El que mesura el conductímetre es la conductivitat elèctrica de l'aigua per determinar quina quantitat de material dissolt hi ha en aquesta. També es pot mesurar amb TDS (total de sòlids dissolts) o fer la conversió a aquests a partir dels microSiemens, com tu comentes, encara que, si no m'equivoco la formula es una mica més complexa que una regla de tres (però hi han calculadores per internet). Sigui com sigui, i la unitat que utilitzem, ens està marcant TOT el que porta l'aigua que no sigui aigua.

En canvi, el dH (fins a on arriba el meu coneixement) només mesura unes partícules concretes de l'aigua (calci).

El teu plantejament tindria resposta si per exemple mesures agua d'osmosis o destil·lada que només conté calci dissolt. Però el problema de l'aigua de l'aixeta és que no sabem quina quantitat de calci, ni d'altres substancies porta. Així que és molt difícil saber-ho a través d'un càlcul, perquè a més, l'aigua va variant molt al llarg de l'any.

Bàsicament, podem dir, que 13 dels 35 º que hi ha al aigua són calci, i la resta (12 º) son altres substàncies (sulfats, ferro, etc.). Com veus, és molt. I es per això que sempre es diu que no ens hem de refiar només del gh i el kh...

Desconec si hi ha cap altre aparell electrònic que només mesuri el calci...

Però el que sí conec és el que s'acostuma a fer per evitar aquest problema del "no saber que porta l'aigua". Per una banda es pot fer servir aigua destil·lada o d'osmosis amb sals minerals afegides (que ja porten una relació bona dels minerals). Hi han diferents productes que poden servir per fer pujar determinats paràmetres. Aquesta es l'opció que sempre es exacta. Jo per exemple sé que pujant l'aigua d'osmosis fins 170-190 TDS (utilitzant unes sals minerals concretes) dels meus gambaris, els paràmetres d'aquests estàn al voltant de GH 3-4, KH 0-1. I nomès mesuro amb el TDS.

També hi ha una altra opció que s'utilitza i que penso que es més fàcil per aquaris grans i on no sigui tan important l'estabilitat, que es no mesurar per dH sino només per microsiemens, fent mantenir la conductivitat de l'aigua i no pas seguint les dureses. Si per exemple saps que el teu aquari està bé a 450 microSiemens, vas afegint aigua d'osmosis a l'aigua de l'aixeta fins que et doni aquest valor i fas el canvi d'aigua amb aquesta aigua "preparada". Recordar també, que l'aigua d'evaporació cal reomplir-la amb aigua d'osmosis, perquè els sòlids dissolts a l'aigua no s'evaporen... Així, poden haver fluctuacions i canvis del total de calci o els sòlids dissolts a l'aigua, però al menys la conductivitat és la mateixa...

Espero que t'hagi ajudat. perquè és un tema una mica complex i del que tampoc sóc un expert...

Salutacions,

Carlos
Gràcies per la teva resposta Carlos.

Tinc ciclst un nano plantat (20l.)

No em plantejo fer barreges d'aigua. La idea es fer servir 100%. Vull practicitat.

Ho de saver la duresa era per saver si podia prescindir del test de GH.

Pel q comentes Carlos, no crec que hi hagi cap calculadora per convertir els microSoemens a Gh (duresa en CaCO3) perque cada aigua te dissolts ademés de Carbonat de calci altres sòlids que seràn diferents en cada aigua, no?

Coneixeu alguna calculadora doncs?
Fa 1 mes aprox. vaig mesurar l'aigua de la zona del Clot amb un TDS i em va donar 345-350 ppm.
Mostres d'un bar i una font pública.
Segons la teva conversió donaria uns 540-545 microsiemens.

Vas deixar còrrer l'aigua abans de prendre la mostra?

Salutacions Confusedmiley2:
tofol escribió:Fa 1 mes aprox. vaig mesurar l'aigua de la zona del Clot amb un TDS i em va donar 345-350 ppm.
Mostres d'un bar i una font pública.
Segons la teva conversió donaria uns 540-545 microsiemens.

Vas deixar còrrer l'aigua abans de prendre la mostra?

Salutacions Confusedmiley2:

No

La meva mostra es de Plaça Espanya. Potser d'un barri a l'altre hi ha diferència de duresa.
Hi ha molta diferència entre l'aigua provinent del besòs a Bcn (al voltant de 350 ppm) i la que prové del llobregat (al voltant dels 750 ppm). I jo a casa dels meus pares (sant feliu de llobregat) he arribat a mesurar fins a 1400 ppm.... una burrada si pensem qur els gambaris els tinc a 170 ppm jajajaja
Carlos Samurai escribió:Hi ha molta diferència entre l'aigua provinent del besòs a Bcn (al voltant de 350 ppm) i la que prové del llobregat (al voltant dels 750 ppm). I jo a casa dels meus pares (sant feliu de llobregat) he arribat a mesurar fins a 1400 ppm.... una burrada si pensem qur els gambaris els tinc a 170 ppm jajajaja

No només això company Carlos, pots analitzar l´aigua que surt d´una aixeta el mes de Gener i el mes de Juny i veuràs que dona lectures diferents sustancials tractant-se de la mateixa aixeta.
Sisi.. tens raó. Jo mateix m'he adonat de fluctuacions de l'aigua dins el mateix dia, al passar només unes hores...
Gràcies per les vostres respostes

Posibles temas similares...
Tema Autor Respuestas Vistas Último mensaje
  Aigua blanquinosa enjordi 4 3.942 02-01-2018, 11:13
Último mensaje: Carlos Samurai
  Arrel red moor i aigua cristalina TRONERA 7 6.823 28-04-2015, 09:25
  Bactèries i canvis d´aigua TRONERA 2 3.398 17-04-2015, 11:33
  duresa total (GH). Barcelona-Eixample esquerra TRONERA 4 4.933 13-10-2014, 18:04
Último mensaje: ismacarv
  Aigua tèrbola Davidsc 8 7.036 15-03-2014, 01:28
Último mensaje: Davidsc
  Acondicionador aigua ze474 9 7.118 11-03-2014, 10:32
Último mensaje: ze474
  Canvis d'aigua ze474 2 3.148 01-03-2014, 14:01
Último mensaje: manutremo
  Parámetres aigua per Ramirezi ze474 8 6.384 25-02-2014, 18:21
Último mensaje: ze474
  MANADO (jbl) i la duresa. TRONERA 6 5.495 15-07-2013, 23:55
Último mensaje: fran137
  Aigua ze474 7 7.554 03-06-2013, 10:55
Último mensaje: k_orta

Salto de foro:

Usuarios navegando en este tema: 1 invitado(s)