Des del 10/10/2019 el fòrum de l'Associació passa a ser només de lectura. Això vol dir que no es poden crear temes nous ni respondre als temes ja oberts. Les noves tecnologies han fet que una eina tan útil i preuada hagi caigut en desús. Hem decidit deixar obert el fòrum per a totes aquelles persones que vulguin consultar temes tractats al fòrum i que moltes vegades s'esdevenen en eines molt útils pels aficionats a l'aquariofília. Moltes gràcies a tothom.

Calificación:
  • 0 voto(s) - 0 Media
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sobre microSiemens
Tinc un amic andalus que te una aigua GH=13º i la meva (plaça Espanya) també te un GH=13º.

Tots dos tenim conductímetres. Ell te una conductividat entre 400 i 450 microSiemens/cm i la meva 1000 microSiemens/cm.

Suposant que els dos conductímetres estiguin ben calibrats i les lectures correctes, es això possible?

Entenc que la conductivitat es la facilitat que te l´aigua per conduir la electricitat. Que a mes concentració de sals mes conductiva es.

També entenc que el GH es la concentració de Calci i Magnesi que hi ha en l´aigua (mg/l.) Prò només d´aquestes dos sals.

Si tot això es correcte puc entendre que els dos conductímetres tinguin lectures diferents malgrat ser les dos aigues GH=13º.

Perque? Perque La meva aigua pot tindre la mateixa concentració de Calci i de Magnesi que la d´ell, però te molta mes concentració de sals (que no son ni Ca ni Mg).

Vaig per bon camí, es això correcte?

Salutacions

Jordi
En aprenentatge. 350L plantat en projecte.
Efectivament la conductivitat és causada per la presencia de sals dissoltes (ions amb càrrega elèctrica) a l'aigua.
El GH només mesura la quantitat de calci (Ca2+) i magnesi (Mg2+) i per tant només contribueixen a una part de la conductivitat. L'altra, serà deguda a la presència d'altres ions.

Que dues aigües amb el mateix GH tinguin diferent conductivitat vol dir que contenen la mateixa quantitat de Ca i Mg, però la resta de sals són diferents.

Al final, o bé només mires la duresa, o bé mires la conductivitat com a indicador de la concentració global de sals (incloent també les que generen duresa)
TRONERA escribió:Vaig per bon camí, es això correcte?

Vas per molt bon camí.

Les dos aigües ténen la mateixa concentració de calci i magnesi (junts). Pot ser que una tingui més calci o més magensi (això no ho sabem) que l'altra. Perquè el mesurador de GH, mesura el total dels dos minerals.

La resta pot ser una mica de tot: potasi, sodi, ferro... en major o menor qüantitat.

Jaume71 escribió:Al final, o bé només mires la duresa, o bé mires la conductivitat com a indicador de la concentració global de sals (incloent també les que generen duresa)

Jo penso que és millor guiar-se pels microsiemens. Però depèn, es clar, molt de l'aigua. Perquè sinó algú em dirà que si no hi ha res de calci ni de magnesi a l'aigua, encara que tingui microsiemens alts, tampoc és bona pels peixos o els animals.

Per això, cada cop més, s'està optant per l'opció més cara però més optima de fer servir òsmosis + sals minerals preparades (que ja porten la concentració adequada i proporcionada) i que es prepara fàcilment guiant-nos sempre amb un mesurador de TDS.

Hi ha gent de "dolça" que pensa que això és una bogeria i una despesa innecessària (i és cert per segons quines espècies es mantinguin). Però en canvi, poca gent troba una bogeria quan es prepara aigua "salada" per acuaris marins, que és exactament lo mateix, però amb una barreja de sals minerals que porta molt de sodi.

Si vols, pots fer-hi un ull a una calculadora molt bona (pensada per gambaris) per remineralitzar o pujar paràmetres de l'aigua per arribar als paràmetres que es volen.

Ja la va compartir l'Albert fa temps al fòrum... I li agraeixo perquè ens fa veure i entendre millor el tema.

https://www.dropbox.com/s/squdgna48dhncu....xlsx?dl=0

I aquí el fil on es va publicar:

http://www.crustaforo.com/t1365p15-calcu...-gambarios

A més, preparant l'aigua des de cero, et permet també afegir abono per plantes de manera molt més controlada...
Moltes gràcies per les vostres respostes. Fins aquí m´ha quedat el tema clar.

Ara anem a liarla una miqueta mes.

Com ja sabem, a mes temperatura mes conductivitat te l´aigua.

Es per això que els conductímetres es calibren amb una solució a una temperatura determinada. També hi ha una taula compensatòria de la temperatura, on podem veure els diferents valors (en microSiemens/cm) de la solució en funció de la temperatura.

Això pot portar molta controversia. Perque la mateixa aigua a una temperatura dona uns microsiemens determinats i la mateixa aigua mes freda dona una altre lectura.

Perque de tot això? M´estic empapant de com abonar amb macros N/P/K. Per tal de fer-ho correctament, es necessari saber amb precissió el volum net de l´acuari mes el filtre. Com? Utilitzant la calculadora que va elaborar el company Alberto Sosa i que molt amablement comparteix amb tots nosaltres.

La podeu veure aquí, es la darrera:

http://colectivo-cae.blogspot.com.es/200...doras.html

No se si veieu per on van els meus dubtes, m´explico:

En aquesta calculadora s´han d´introduir diverses dades:

La conductivitat de l´acuari avans del canvi, la conductivitat de l´aigua que utilitzarem per fer el canvi i la conductivitat final de l´acuari una vegada s´hagi fet el canvi d´aigua.

Tres mesures diferents! Imagineu que una està a 24º, una altre a 20 i una altre a 23. Hi ha una taula compensatòria de temperatura per l´aigua? Puc fer servir la mateixa que la de la solució calibradora del conductímetre?

Imaginem que avui mesuro els microSiemens. La temperatura de L´aigua de l´acuari la tinc a 26º, i la del canvi a 20º. Amb aquestes temperatures si miro els microSiemens amb el conductímetre em donarà una lectura determinada. Però si demà torno a mirar la conductivitat i l´aigua del canvi ha variat i la tinc a 22º, la conductivitat serà diferent a la del dia anterior.

Dit això, si introdueixo a la calculadora les dades d´avui i demà torno a fer servir la calculadora amb dades diferents (degut al canvi en la temperatura) la calculadora em donarà un volum net del acuari diferent d´un dia per l´altre! :eek::eek::eek::eek:

Estic parat en aquest punt, fet un mar de dubtes. Avia´m si algú m´orienta una miqueta al respecte

Gràcies

Salutacions
Bueno. Pero penso qhe no es tan complex perque els mesuradors de microsiemens normalment tenen un sensor de temperatura i calibren aquesta diferència. Nomes és qüestió de deixar que l'aparell es possi a la temperatura de l'aquari o de l'aigua de canvi perque calculi la diferència. És tan fàcil com agafar un got, ficar l'aparell i esperar un parell de minuts.

Igualment ja et dic que no t'ha de preocupar tantíssim això, perque no hi ha moltíssima diferència tampoc. O al menys jo amb el meu aparell no l'aprecio gaire ja que tampoc és dels bons ni és massa precís. Amb toti això és més precís que els test de gotes, sobretot si està ben calibrat.

Espero haverte ajudat.
Carlos Samurai escribió:Bueno. Pero penso qhe no es tan complex perque els mesuradors de microsiemens normalment tenen un sensor de temperatura i calibren aquesta diferència. Nomes és qüestió de deixar que l'aparell es possi a la temperatura de l'aquari o de l'aigua de canvi perque calculi la diferència. És tan fàcil com agafar un got, ficar l'aparell i esperar un parell de minuts.

Igualment ja et dic que no t'ha de preocupar tantíssim això, perque no hi ha moltíssima diferència tampoc. O al menys jo amb el meu aparell no l'aprecio gaire ja que tampoc és dels bons ni és massa precís. Amb toti això és més precís que els test de gotes, sobretot si està ben calibrat.

Espero haverte ajudat.

Gràcies per la teva resposta Carlos.

No estic gaire d´acord en això que dius que els conductímetres que utilitzem nosaltres compensen automàticament el valor de la conductivitat en funció que la temperatura que mesura.

Es sert que hi ha alguns que tenen aquesta opció però són els cars. Els que utilitzem nosaltres, que són els mateixos que utilitzen la gent de cultius hidropònics... mesuren temperatura però no compensen la mesura. Això ho fan els cars. Els "pata negra"!

El meu em va costar al voltant de 25 euros, es de la casa HM, model: AP-2

En el display puc veure el valor de la conductivitat i el de la temperatura.

Si el fico en un got amb aigua de la aixeta, puc observar que a mida que va pujant la temperatura de l´aigua va aumentant molt poquet la conductivitat.

Si dius que el teu es dels senzills, deus tindre un semblant al meu i no crec q tingui compensació automática de la temperatura.

El meu si el fico en la solución calibradora 1314 microSiemens/cm. i el calibro a 25º, em dona una letura de 1314 microSiemens (la que ha de donar). SI espero mes temps i la solución es va arrefredant, observo com el valor de la conductivitat va baixant. El liquid calibrador te una taula per saber la conductivitat a diferents temperaturas. SI agafo la taula puc comprobar com a 24 graus la conductividad baixa i coincideix amb el que diu a la taula.

Carlos, fes la prova. Posa´l en un got amb aigua (ara que encara surt fresqueta l´aigua) i deixa´l una estona. Podràs comprobar que a mida que s´escalfa l´aigua van pujant els microSiemens.

Comprova-ho i em dius algo, ok?

Salutacions

Jordi
El conductímetro que tengo es este exactamente:

http://www.tdsmeter.com/products/ap2.html

A ver si alguien lo tiene y nos puede explicar algo al respecto.
Hola Jordi.

Doncs la veritat és que desconeixia totalment que no ho feien. De fet pensava que sí que ho feien també...

Faré la prova! Wink i et dic alguna cosa.
Carlos Samurai escribió:Hola Jordi.

Doncs la veritat és que desconeixia totalment que no ho feien. De fet pensava que sí que ho feien també...

Faré la prova! Wink i et dic alguna cosa.

Merci Carlos.

Fes la prova que et dic i avia'm quines conclusions en treus.

Ja ens diràs.

Salutacions

Posibles temas similares...
Tema Autor Respuestas Vistas Último mensaje
  Em presento i dubtes sobre aquari amazonic nator 12 12.064 24-03-2015, 23:15
Último mensaje: lampibcn
  Preguntas sobre la Daphnia (alimento vivo ) lanchone 6 5.870 20-06-2012, 17:50
Último mensaje: Pere Sastre
  Consulta sobre medicamentos en acuario de agua dulce carlospc 18 15.663 06-04-2012, 18:30
Último mensaje: gem.b
  encuesta europea sobre el trato a especies invasoras. Petxinot 0 1.976 07-03-2012, 01:30
Último mensaje: Petxinot
  Pregunta sobre Bettas Tailandeses. Kirinor 8 7.286 06-10-2011, 13:10
Último mensaje: Kirinor
  TV show sobre acuarios ANB001 4 4.626 24-09-2011, 23:39
Último mensaje: dboodb
  Duda sobre acuarios Carlosn 6 5.842 03-03-2010, 09:33
Último mensaje: Marc Martínez
  duda sobre nuevo poryecto VAINA 16 12.097 04-02-2010, 08:59
Último mensaje: Marc Martínez
  Consulta sobre Neolamprologus Brichardi jnavas 5 4.971 17-04-2009, 19:25
Último mensaje: TopGon
  Consulta sobre HEXAMITA Alter Ego 3 3.842 30-10-2008, 01:33
Último mensaje: Alter Ego

Salto de foro:

Usuarios navegando en este tema: 2 invitado(s)